Kinematografia rosyjska

Październik 31, 2017 o 22:58

kinoKolebką światowej kinematografii jest obecnie Holywood, czyli dzielnica Nowego Jorku znajdująca się w Stanach Zjednoczonych. Niewiele natomiast osób wie, iż to właśnie radzieccy reżyserzy byli najbardziej wpływowymi, ale również najbardziej innowacyjnymi twórcami filmowymi.

kino-rosyjskieRosyjska kinematografia powstała, tak jak i cały rosyjski przemysł związany z filmem powstały za czasów Imperium Rosyjskiego. To właśnie w roku 1919 Pan Władimir Gardin założył w Moskwie szkołę filmową, którą nazywano Goskinszkołą, a funkcjonowała ona początkowo na prawach uczelnie, później technikum filmowego. Później zmieniono nazwę uczelni na Wszechrosyjski Państwowy Uniwersytet Kinematografii im. Gierasimowa (nazwę radzieckiego filmowca dodano w roku 1986). Rok założenia czyni uczelnię najstarszą szkołą filmową na świecie. Na poparcie, iż to właśnie Rosjanie byli uważani za najbardziej wpływowy naród jeżeli chodzi o film służy fakt, iż w roku 1958 w Brukseli krytycy filmowi oraz historycy kina uznali radziecki film niemy „Pancernik Potiomkin” reżyserii Siergieja Eisensteina za największe arcydzieło sztuki filmowej wszechczasów. Jak to było dokładnie z kinematografią rosyjską? Początkowo była ona przeznaczona tylko dla elit rosyjskich. Pierwszym film został wyświetlony już w roku 1896 przez braci Lumiere (pionierzy kinematografii), kolejny również w tym samym roku uwiecznił koronację cara Mikołaja II. Później pojawiały się filmy o charakterze dokumentalnym. Za ojca kina radzieckiego należałoby uznać Lwa Kuleszowa, który miał duży wpływ na powstanie Goskinszkoły, ale również był znany z tego, iż był twórca komedii ośmieszającej stosunek Amerykanów do Rosji Radzieckiej.

sala-kinowaPo rewolucji lutowej kino radzieckie było istnym ruchem innowacyjnym, to właśnie wtedy powstały największe dzieła takie jak wspomniany już Pancernik Potiomkin, Strajk, Październik czy Człowiek z kamerą – wszystkie powstały w latach 30-tych XX wieku. W trackie dominacji socrealizmu również powstawały wielkie dzieła, chociaż w większości mające charakter polityczny. W okresie powojennym zaczęły powstawać nieco inne dzieła. W filmach zaczęto poruszać tematy dotyczące uczuć oraz losów indywidualnych jednostek, które był uczestnikami historycznych wydarzeń. Wtedy to powstały takie dzieła jak Ballada o żołnierzu Grigorija Czuchraja czy Lecą Żurawie Michaiła Kałatozowa, który otrzymał Złotą Palmę w Cannes. W latach 60-tych na piedestale stał chyba największy mistrz rosyjskiego kina – Andriej Tarkowski, którego debiut Dziecko wojny zawojował Festiwal Filmowy w Wenecji, zdobywają Złotego Lwa. W kinie popularnym dominowały raczej komedie. Pierwszy Oscar pojawił się w roku 1980. Otrzymał go Władimir Mieńszow za film Moskwa nie wierz łzom. Kolejne lata niestety przyniosły kryzys rosyjskiej kinematografii i to mimo zniesienia cenzury, głownie ze względu na cięcia budżetowe. Na początku XXI wieku jednak nastało odrodzenie i kino rosyjskie wyprzedziło kino niemieckie i brytyjskie. Obecnie jest to wielomilionowy przemysł jednak już nie tak duży jak przemysł amerykańskiego kina.