Najpiękniejsze Metro na Świecie
Jednym z najbardziej spektakularnych miejsc w Moskwie jest Metro. Najintensywniej wykorzystywany środek transportu Stolicy Rosji w przyszłym roku będzie obchodził 80 rocznice powstania. Dlaczego metro jest takie niezwykłe?
Budowę zaczęto w latach XX wieku, i od początku miało stać się zabytkiem architektury i sztuki. W czasie Drugiej Wojny Światowej metro pełniło funkcje schronu przeciwlotniczego. W 1941 roku Państwowy Komitet Obrony postanowił nawet, iż w wypadku kiedy zaistnieje ryzyko zajęcia Moskwy, metro ma zostać niezwłocznie zniszczone. Na szczęście nie sprawdziły się czarne scenariusze unicestwienia perły moskiewskiej architektury i obecnie można podziwiać niewątpliwie jedną z najciekawszych atrakcji Rosji. Fenomen metra to niewątpliwie jego piękno oraz unikalne zestawienie użyteczności i sztuki. Składa się ono ze 195 stacji, z których korzysta dwanaście linii o łącznej długości około 300 kilometrów.
Stacje są jedno, dwu albo – jak to jest zwłaszcza na starszych stacjach – trzy poziomowe. Na dość zawiłych i przeogromnych stacjach łatwo się zgubić komuś, kto korzysta z metra po raz pierwszy. Administracja nie ułatwiła zadania cudzoziemcom zamieszczając znaki dla podróżnych jedynie w rodzimym języku, czyli napisane Cyrylicą.
Stacje są istnymi pałacami. Obfitość marmuru, granitu, rodonitu, onyksu i innych przepięknych kruszców stworzyło wnętrza niepowtarzalne, a misterne wykończenie detali stanowi ukoronowanie kunsztu wykonawców. Ilość luksusowych materiałów i wartość budowli liczona jest w miliardach dolarów.
Wejścia wyłożone są marmurem, a stacje są zróżnicowane wystrojem, detalami i żyrandolami. W niektórych znajdują się rzeźby i pomniki o tematyce Związku Radzieckiego.
W moskiewskim metrze wykorzystano jako pierwszy raz na świecie rzeźby i freski oraz mozaikę jako element zdobienia miejsc publicznego transportu. Zastosowanie mozaiki również nie było przypadkowe. Zostały wykonane z malutkich szkiełek, które zbierają do środka pomieszczenia światło i dają efekt doświetlenia, lekkości oraz magii kolorów.
Niezwykłości budowli dodaje fakt, iż cały splendor moskiewskiego metra zrobiono ręcznie. Tunele przebijane były za pomocą kilofów, a beton noszony był w wiadrach. Tym samym powstało dwanaście niepowtarzalnych stacji, które są efektem ciężkiej pracy tysiąca ludzi.
Budowla wciąż jednakże nie została zakończona i stale dobudowywane są nowe stacje. W obecnych czasach metro rozbudowywane jest za pomocą maszyn. Daje to za pewne szybsze i efektywniejsze wyniki, jednakże nowe stacje budowane są już w innym – nieco nowocześniejszym – stylu i nie stanowią już takiego arcydzieła co poprzednie.