MiG – jak powstał radziecki samolot

Wrzesień 30, 2018 o 21:06

mig-3Pierwszymi MiGami w historii były MiG-1 oraz MiG-3. Były to jednomiejscowe jednosilnikowe samoloty myśliwskie produkowane w ZSRR w okresie II wojny światowej. Konstrukcja tych samolotów wywodzi się spot biura Polikarpowa, którą to ukończyli Mikojana oraz Guriewicz.

migiSamoloty MiG były najliczniejszymi nowoczesnymi maszynami w trakcie II wojny światowej. Produkowane były masowo od końca 1940 roku do jesieni 1941 roku. Pierwszej wersji wyprodukowano zaledwie sto maszyn, trzeciej dokładnie 3172 sztuki. To pokazuje jak działania wojenne wpływały na szybkość produkcji maszyn wojskowych. Zaczynając jednak od początku. Pod koniec lat 30-tych XX wieku radzickie myślistwo potrzebowało wprowadzenia nowych maszyn bojowych. Prace nad nimi rozpoczął Nikołaj Polikarpow w Moskwie w 1939 roku. Nowa maszyna miała być napędzana nowym silnikiem konstrukcji Mikulina AM-37 o mocy 1450 KM oraz osiągać prędkość 670 km/h. Pod koniec roku 1939 projekt był już prawie gotowy, ale Polikarpow chciał nanieść poprawki, dlatego nie ujawnił planów Ludowemu Komisariatowi Przemysłu Lotniczego. Nowy projekt został ujawniony w trakcie jego nieobecności, spowodowanej wysłaniem go w składzie delegacji zwiedzającej niemieckie fabryki zbrojeniowe. Ministerstwu projekt się spodobał i chciano by był rozwijany jednak już pod przewodnictwem innych osób – młodych konstruktorów Mikojana oraz Guriewicza. Polikarpow utracił wpływy, a ze względu na czas zrezygnowano z jego projektu i rozwijano stary. W pośpiechu ukończono dokumentację i prototyp zbudowano już w marcu 1940 roku.

migOblatano go 5 kwietnia 1940 roku. Naniesiono nieco poprawek i drugi prototyp oblatano już 9 maja, a 6 czerwca trzeci. Samolot spełnił oczekiwania, a jego prędkość (651 km/h) zadawalała ówczesne władze. W międzyczasie dokonywano kolejnych poprawek konstrukcyjnych. W październiku 1940 władze wojskowe zażądały zwiększenia zasięgu nowych myśliwców do 1000 km co spowodowało zmodyfikowanie konstrukcji poprzez umieszczenie dodatkowego zbiornika paliwa pod kabiną pilota. Jednocześnie zastosowano skuteczniejsze chłodzenie. Zmiany spowodowały wzrost masy maszyny oraz spadek osiągów. Wszelkie modyfikacje zakończono pod koniec października. 9 grudnia zmieniono nazewnictwo radzieckich samolotów od inicjałów konstruktorów dlatego też pierwsze maszyny nazwano MiG-1, a dalsze, które zostały zmodyfikowane MiG-3 (liczby nieparzyste były przeznaczone dla myśliwców, dlatego nie było MiG-2). Tak powstały nowoczesne, ja na tamte czasy maszyny, które mogły stawić czoła niemieckiej ofensywie.